måndag 17 november 2008

"Just the edge" från Bazzill (del 1)

Jag skulle vilja slå ett slag för en dekoration som har blivit en riktig "måste-dekoration" för mig, nämligen de utstansade mönsterkanterna "Just the edge" från Bazzill. De är i utskurna i cardstock (jmf kartong) och finns i massor med olika färger. I o m att de är i kartong så är det betydligt stadigare än t ex "frills".

På det här kortet har jag använt vit mönsterkant (se högst upp respektive längst ner på kortet). Om du inte har har de här mönsterkanterna redan, så rekommenderas de varmt.

På bilden ser du ett litet julkort med en "julgranskula" på och så här har gjorde jag:
Skär till en kortbas av färgad kartong (cardstock) och ett mönstrat papper som täcker 2/3 av kortbasen. Klipp till passande längd på vit mönsterkant (Just the edge) och fäst på undersidan i nederkant på det mönstrade pappret med t ex dubbelhäftande tejp. Klistra fast pappret på kortbasen.
Klistra dit vit "Just the edge" upptill på kortet och dekorera med knappar (i det här fallet har jag klistra dit dem).

Julgranskulan
Klipp eller skär ut två cirklar i olika storlekar, där den mindre är vit. Klistra ihop dem och fäst dem sedan på kortet m h a fästkuddar. Klistra dit lite bling, i det här fallet har jag använt mig av Heidi Swapps färdiga bling-cirklar. Klistra fast en utskuren stjärna.

Upphängning av julgranskulan
Knyt en rosett och trä dit en bjällra m h a tråd på rosetten. Klipp en bit band av samma band som rosetten och fäst under mönsterkanten uppptill och precis under julgranskulan. Klistra därefter fast rosetten.

Till sist skriv en liten julhälsning längst ner på kortet.

Hoppas att det här ska inspirera dig att använda dig av Just the edge från Bazzill på dina kort.
//Theresa (Tette)

PS Att använda sig av en bjällra på rosetten har jag i min tur inspirerats av den allt igenom duktiga kortmakerskan Iralamija DS

Inga kommentarer: